sunnuntai 6. marraskuuta 2011

Isosisko?



Tulipa sitten perjantaina pieni ylläri eteen. Viestittelin ystäväni kanssa ja rohkaistuin häneltä kysymään äitinsä nimeä. Sattui tosiaan olemaan samasta ihmisestä kyse, ja kun lapsuudessa olemme tunteneet ja ystäväni minua on hoitanut - tuli sitten juteltua "vanhoista hyvistä ajoista".

Kun minä olen ollut 5-6 vuoden vanha, ja vanhempani olivat tuolloin jo eronneet, muistan kun eräänä päivänä pengastin isän kirjahyllyn laatikostoja. Löysin sieltä nuoren tytön (oliskohan ollut teini-ikäinen siinä) kuvan, ja kysyin isältä että kuka tää tyttö on. Isä sanoi että hän on siskopuolesi joka asuu Sveitsissä. Noh, isä oli pienessä maistissa, joten miten nyt niitä voisi uskoa sellaisia puheita... Koskaan, ei kertaakaan sen jälkeen eikä sitä ennen tästä tytöstä mainittu sanallakaan. Jos yritin kuvaa ottaa esille tai kysellä, isä kielsi jyrkästi - en saanut mitään kysellä. Nyt on siitä yli 20 vuotta aikaa ja perjantain puhelu ystäväni kanssa päätti suunnan siihen, että haluan tietää onko mulla todella isosisko! Äiti meillä on eri, mutta isä on sama.. Ja todennäköistä on, ettei "siskoni" tiedä minun olemassaolostani mitään - jos minullekaan ei hänestä sanottu kuin yhden kerran! Siihen puheluun nyt vielä... minä kysyin ystävältäni, että kuuliko hän koskaan puhuttavan että isälläni olisi toinen lapsi, ja hän sanoi hämärästi muistavansa kuulleen siitä. Myös äitivainaallani taisi olla epäilys, kun eilen keskustelin kummitätini (äitini) kanssa, hän kertoi että äitivainaa oli joskus kysynyt onko hänen miehellään tyttö. Tuolloin vielä kummeina olleet, nykyiset vanhempani, eivät vastausta siihen tienneet.

Nyt on siis kahdelta muulta taholta tämä epäilys että mulla on sisko, omien muistikuvieni lisäksi. Asian selvittäminen edellyttää sitä, että tapaan biologisen isäni ja kysyn häneltä asiaa. On aivan eri juttu suostuuko hän edelleenkään kertomaan vaikka minäkin olen jo aikuinen... toisaalta kai se on minun perusoikeuteni saada tietää mahdollisista sisaruksista? Olen koko ikäni toivonut ja rukoillut että saisin siskon/veljen - miksi evätä se multa? Mitkä sitten onkaan salailun syyt, ne eivät minun eikä sisareni vika ole. Sisällä toivon että mulla todella on sisko, mutta onhan tuossa mahdollisuus ettei se paikkaansa pidäkään... ja vaikka olisikin, mistä tietää hyväksyykö hän sitten minua ja haluaako olla tekemisissä?

2 kommenttia:

  1. Kyllä tuossa ihan ehdat salaisen sukulaisen löytymisen edellytykset ovat havaittavissa. Toivottavasti sisko löytyy ja saatte tutustua toisiinne! :)t. JJ

    VastaaPoista
  2. Näinpä on JJ! Päivittelen tänne tietoa kun homma etenee.. ihan lähiviikkoina sitä ei vielä tapahdu mutta ehkä tän vuoden tai ens kevään aikana. Peukut vaan pystyyn että isä kertoo totuuden.. ja että tosiaan se totuus sitten on tuo että se isosisko on olemassa. :)

    VastaaPoista